Om WebKemi




Hvad er det her?

Et site med kemiundervisning i bredeste forstand!

Så enkelt kan det formuleres! Siden jeg fik min kandidatgrad i biokemi i 1995, har jeg af forskellige årsager skrevet undervisningsmateriale, instruktioner, SOP'er og meget andet, hvor svært tilgængelig viden skulle formidles, og i stedet for at samle støv (eller hvad den slags nu gør på en harddisk) bliver det basis for et site om kemi på dansk.

Der er med fuldt overlæg ingen begrænsninger af den slags som undervisningssystemet elsker, så hvis du synes der er meget biologi, fysik, matematik, lovgivning eller procesteknologi i materialet, så har du sikkert ret. Det er heller ikke rettet specielt mod et specielt uddannelsesniveau, og jeg dummer ikke tingene ned. Jeg prøver at starte fra Adam og Eva og derfra bygge op i sværhedsgrad. Så kan man læse og bruge det man har brug for og lade resten være.



Hvorfor?

Ja, det har jeg også spurgt mig selv om... flere gange.

Da jeg skrev min første (og eneste) kemibog, som blev udgivet i 2004, lovede jeg mig selv aldrig at gøre det igen. For meget arbejde, og pengene er en vittighed. Og alligevel er jeg på igen. Ikke med en bog, men stadigvæk lærebogsmateriale, bare som web.

Tilbage i 2002 til 2004, da jeg var kemilærer på gymnasiet, var der flere ting der irriterede mig. For det første brugte jeg de samme bøger som de brugte da jeg selv gik i gymnasiet i midtfirserne, og allerede den gang var de gamle. Layoutet var en lille smule bedre, og de så pænere ud, men det var de samme bøger. På den anden side, så skulle de studerende lære de samme ting som jeg skulle lære, minus et par ting, så hvorfor bekymre sig om nye bøger? Kemi har udviklet sig meget de sidste 30 år, og alligevel ser kemiundervisningen ud som den gjorde for 50 år siden... sådan mere eller mindre. Listen over klagepunkter jeg havde var lang.

Under normale omstændigheder er jeg i bedste fald kun løst tilknyttet undervisningssystemet, men efter jeg stoppede, blev det ved med at genere mig, at uddannelsessystemet var så opsat på at holde Danmark på et middelalderniveau, når det kom til kemi. Danske politikere, fra skiftende regeringer af varierende farve og sammensætning, har efter min mening svigtet, så det er helt ude i hampen.

Nå, efter at have rakket på det danske uddannelsessystem, så er det således at jeg er en af dem der lever efter devisen, at hvis du ikke kan lide den måde tingene er på, eller du mener at du kan gøre det bedre, skulle du se at komme i omdrejninger og prøve at ændre tingene. Det står en hver frit for at være uenig i den måde jeg gør tingene på. Hvis nogen har forslag der kunne forbedre siderne, er jeg meget interesseret i at høre dem. Det er ikke sikkert at jeg bruger forslagene, eller måske bruger jeg dem på en anden måde end tiltænkt, men jeg vil faktisk gerne høre forslagene. Hvis du mener at du kan gøre det bedre med et andet site, kan jeg kun sige se at komme i omdrejninger, vis os hvad du kan. Kun ved at udfordre og inspirere hinanden til at være bedre, kan vi forbedre undervisningen i kemi.

Som forsker mere end en underviser, har jeg en tendens til at fokusere på en anden måde end i almindelige undervisningsbøger. Jeg er ikke begrænset af faggrænser og idéer om at indholdet kun må dække det Undervisningsministeriet mener eleverne skal lære, så jeg kører bare los med at få noget viden lagt ud.



Michael Pilgaard
Frederikssund, Januar, 2014